Hoe vaak je bed verschonen en op welke manier?

Hoe vaak je bed verschonen? Een vraag die veel mensen aan het denken zet. Het antwoord: dat hangt ervan af. Niettemin laten we je zien wat de deskundigen zeggen en vertellen we je hoe je zelf thuis je bed kunt verschonen. Want, zeg nou eerlijk. Wanneer heb jij voor het laatst je bed verschoond?

Wekelijks je bed verschonen

De meningen zijn verdeeld. De American Society of Microbiology geeft hiervoor een duidelijke aanwijzing: elke week, ongeacht hoe vaak je de lakens wast. Als dit te veel voor je is, voelen oudere mensen zich zeker het meest op hun gemak met eens per maand hun beddengoed te verschonen. Het gaat er dus echt om waar je persoonlijk blij van wordt. Maar er zijn ook studies die bewijzen dat regelmatig je beddengoed verschonen je gezonder kan maken.

Dus wat is waar? Zowel de micro-organismen die op de matras voorkomen als de allergenen op matrassen en kussens hopen zich in de loop van de tijd op. Dit draagt bij tot allergieën en belemmert de zuurstofopname tijdens de slaap – wat gevaarlijk kan zijn, vooral voor astmapatiënten of mensen die aan ademhalingsproblemen lijden. Het zuurstofgebrek tijdens de slaap kan ook leiden tot hoofdpijn en lichaamspijn.

Waarom is je bed verschonen belangrijk?

Het is belangrijk om regelmatig je bed te verschonen, want de slijtage van het beddengoed maakt het onhygiënisch. Vocht, vuil en zweet zijn de vijanden van schoon beddengoed. Het lichaam, dat elke nacht tot een liter zweet produceert, is ook een vijand van je matras.

Er zijn twee belangrijke redenen waarom je je bed regelmatig moet verschonen: droogte en hygiëne. Veel mensen denken dat hun matras hun rug of wervelkolom optimaal ondersteunt omdat hij zich in de loop van de tijd aan de vorm van hun lichaam heeft aangepast – zelfs als de matras niet in goede staat is. Daar komt nog bij dat huidcellen voortdurend van ons lichaam afschilferen, waardoor dode huid zich sneller dan gewoonlijk op de matras ophoopt.

Deze beide verschijnselen kunnen bij inademing door gevoelige personen ’s nachts allergische reacties of astmasymptomen veroorzaken – dit maakt het belangrijk je bed vaak te verschonen.

Droogte bevordert ook het verschijnen van stofmijten, die inmiddels waarschijnlijk bij iedereen bekend zijn omdat ze allergieën kunnen veroorzaken of verergeren. Stofmijten leven meestal in beddengoed en matrassen, waar ze zich voeden met huidcellen – vooral als je je bed niet regelmatig verschoont

Stofmijten verhogen ook de vochtigheidsgraad in je slaapkamer, waardoor je je er ongemakkelijker voelt. En dat niet alleen; deze kleine organismen produceren afvalstoffen die de luchtwegen kunnen irriteren en bijdragen tot ademhalingsproblemen zoals astma, hooikoorts (allergische rhinitis) en eczeem (atopische dermatitis).

Nog iets dat je jeuk bezorgt? Vaak zit er huidschilfers van dieren op matrassen.

Rugslapers en zijslapers

Wat is je slaapstijl? Ook al breng je een groot deel van je leven in bed door, toch onttrekken zo veel mensen zich aan het wassen van hun lakens – en hoe vaak moeten we het eigenlijk doen?

Er zijn twee soorten slapers: rugslapers en zijslapers. Zijslapers moeten hun kussenslopen vaker vervangen dan rugslapers, omdat ze tijdens het slapen op hun kussens zweten. Terwijl de een tot zes maanden kan doorgaan zonder zijn kussensloop te vervangen, zal een ander al na drie of vier dagen gebruik vlekken beginnen te zien.

Dit is waar machinewassen van pas komt, want de meeste kussens zijn te omvangrijk voor een handwas. Als je ervoor kiest je kussens met de hand te wassen, zorg er dan voor dat je niet wrijft, want dat kan het kussen doen slijten en de levensduur verminderen.

De meeste mensen verschonen hun beddengoed niet zo vaak als ze zouden moeten doen, waardoor ze op stinkende kussens en onhygiënische lakens slapen. Veel deskundigen raden aan je beddengoed elke week te verschonen, afhankelijk van hoe vaak je ’s nachts zweet.

Hoe moet je beddengoed wassen?

Verschoon je beddengoed dus minstens een keer per week. Maar hoe?

Was lakens en kussenslopen samen. Sommigen raden aan kussens met de rest van je wasgoed te wassen, terwijl anderen zeggen dat je ze alleen moet wassen omdat ze volumineus zijn en niet schoon worden als ze met andere spullen gemengd worden. Als je ervoor kiest ze apart te wassen, zorg er dan voor dat je 2 kopjes azijn toevoegt aan het spoelprogramma (net als bij de wasmachine). Dit neutraliseert wasmiddelresten en verwijdert eventuele geurtjes van het vuile kussen van vorige week.

Zorg ervoor dat al je beddengoed 100% droog is voor je het terug op het bed legt. Hoewel kussens een uur of twee nodig hebben om helemaal droog te zijn, kan het wassen van dekens soms wel 24 uur duren. Je kunt je beddengoed in de droogtrommel doen om het sneller droog te krijgen.

Op hoeveel graden je beddengoed wassen?

Hoe heter, hoe beter. Zorg er natuurlijk voor dat je steeds de wasvoorschriften voor je verschillende soorten beddengoed controleert. Verschillende materialen vereisen verschillende instellingen. Als de gebruiksaanwijzing aangeeft dat je je beddengoed op een hetere temperatuur kunt wassen, doe dat dan zeker! Hoe heter je wast, hoe beter je je beddengoed desinfecteert en hoe beter je allergenen die allergische reacties oproepen vermindert. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen hun beddengoed op 60 graden wassen. Heb je een huisdier dat regelmatig op of in je bed ligt? Verschoon je bed dan nog vaker!

Laat ook je dekbed zelf open op het bed liggen met de ramen open om het te laten luchten. Stofzuig ook rond het bed en over de matras om stof te verminderen. Dat gezegd hebbende is wassen op een lage temperatuur ook goed – als je dat maar regelmatig doet.

Beddengoed hygiëne tips

Als afsluiting zijn hier wat do’s en don’ts voor beddengoedhygiëne.

  • Was je beddengoed vaak – idealiter om de 7-10 dagen;
  • Hoe ouder het kind, hoe vaker je hun lakenpakketten kunt verschonen;
  • Was je lakens niet te heet en niet te langzaam.

Volg deze tips om ervoor te zorgen dat je was goed schoon wordt:

  • Gebruik goed wasmiddel (vermijd goedkope wasmiddelen).
  • Voeg minimaal de helft van het wasmiddel toe dat op het etiket van je waslading staat om goed te kunnen wassen.
  • Vermijd het toevoegen van te veel vloeibare wasverzachter, dit kan schimmelgroei veroorzaken.
  • Vermijd het gebruik van bleekmiddel met witmakers want dit beschadigt de natuurlijke vezels.
  • Verwijder altijd alle wasmiddelresten grondig om huidirritatie te voorkomen.
  • Laat je beddengoed volledig drogen, want vochtig beddengoed is een ideale voedingsbodem voor bacteriën.
  • Maak de wasmachine regelmatig schoon; zo voorkom je dat resten zich ophopen in de rubberen of metalen onderdelen.
  • Was op de juiste temperatuur: tot 60 graden zonder toegevoegde wasverzachter (als je wasverzachter wilt gebruiken, let er dan op dat het gemarkeerd is voor hoge temperaturen).

Je bed verschonen is een karwei, maar zeker de moeite waard. Want een schoon en fris bed is geweldig. De algemene vuistregel zegt dat je het om de week moet wassen. Als je beddengoed echter zichtbaar vuil is of erg stinkt, dan is het tijd om eerder een wasbeurt te doen!

We hopen dat dit artikel nuttig was om ervoor te zorgen dat je beddengoed de juiste behandeling krijgt. Nu je beddengoed vaker in de wasmachine zit, kan het tijd zijn om in nieuw beddengoed te investeren. Bekijk hier ons beddengoed.

Alles voor een goede nachtrust!

Hoogste kwaliteit beddengoed