Powernap: hoe lang en waarom?

De powernap, een dutje doen vroeg in de middag, werkt volgens wetenschappers productie verhogend en stress verlagend. Als je de tijd neemt voor een powernap zul je dus hoogstwaarschijnlijk beter presteren op je werk. Heel langzaam wint de powernap dan ook terrein in het bedrijfsleven. Steeds meer managers gaan inzien dat een dutje doen positieve invloeden heeft op veel werknemers. 

Er zijn al bedrijven, vooral in de high-tech sector, met speciaal ingerichte powernap kamers of hoekjes. Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf NASA is zelfs al zover dat het een powernap verplicht stelt voor haar personeel. Zo ver zijn we in Nederland nog niet, al is het idee helemaal niet zo vreemd als het in eerste instantie misschien lijkt. Laten we eens kijken wat er nodig is voor een goede powernap.

Hoe lang duurt een goede powernap?

Onder ‘een goede powernap’ verstaan we dus een dutje dat je een boost geeft. Een waarvan je nieuwe energie krijgt, creatiever en efficiënter werkt. Er zijn twee vormen van powernaps die dat effect bereiken: korte en lange.

  • Voor een korte powernap moet je ongeveer 20 minuten de tijd nemen. Ongeveer, want voor de een is het 10 minuten en voor de ander misschien wel een half uur. Langer moet deze powernap niet duren, want dan beland je in een diepe slaap, waaruit het moeilijk wakker worden is. Dan heeft je powernap eerder het tegenovergestelde effect van wat je ermee wilt bereiken. Gebruik dus een wekker als je gaat voor een korte powernap.
  • Een lange powernap duurt ongeveer anderhalf uur. Dat is de tijd die je nodig hebt om een volledige slaapcyclus te doorlopen. Je wordt uitgerust wakker en kunt er weer vol energie tegenaan. Wetenschappers beweren dat een lange powernap goed is voor je alertheid en het vermogen om informatie in je op te nemen.

Het hangt van je behoefte, je tijd en van de mogelijkheden af voor welk type powernap je het beste kunt kiezen. Wat je in ieder geval niet moet doen, is een dutje van een uur of daaromtrent. Daarvan word je slaperig wakker, met een soort van kater-gevoel, en is het heel moeilijk om weer op gang te komen.

Wat is de beste plek voor een powernap?

Soms zie je weleens mensen een powernap doen achter hun bureau. Voorover geleund op hun bureaustoel, met het hoofd rustend op hun armen. Dat is niet de bedoeling. Slapen is niet alleen een geestelijk, maar ook een lichamelijk herstelproces. Zorg er daarom voor dat je lichaam kan rusten in een comfortabele positie. Liggend op een goede matras en met een goed hoofdkussen is daarvoor ideaal, maar als die niet voorhanden zijn kan een goede leunstoel ook voldoende comfort geven. Zorg er ook voor, dat je het niet koud krijgt. Als je lichaam in rust is, koelt het af. Een dekbed of deken voorkomt dat. Wat ook belangrijk is: dat je niet gestoord wordt. Een aparte ruimte zou ideaal daarvoor zijn, maar oordopjes zouden bijvoorbeeld ook kunnen werken. En vergeet niet je telefoon even uit te zetten als je een dutje gaat doen.

Wat is de beste tijd voor een powernap?

In ieder geval niet tijdens een vergadering waarbij ook je directeur of manager aanwezig is. Sterker nog, je doet een powernap juist mede om dat soort gênante situaties te voorkomen. De beste powernap tijd is ongeveer 7 à 8 uur nadat je bent opgestaan. Vaak is dat zo rond 2 of 3 uur ’s middags. Misschien is het ook niet toevallig dat veel mensen na de lunch een ‘dip’ krijgen en behoefte hebben om een dutje te doen. Later moet je in ieder geval niet aan een powernap beginnen, want dan val  je ’s avonds minder makkelijk in slaap en dat is zeker niet de bedoeling.

Bespaar 11%
97,99

7 beoordelingen
Werkdagenvr23:59besteld,morgeninhuis
Een effen dekbedovertrek past uitstekend in elke slaapkamer. Dit effen overtrek is gemaakt van 100% katoen en geeft je slaapkamer een authentieke look.

Bespaar 17%
49,99

14 beoordelingen
Werkdagenvr23:59besteld,morgeninhuis
Dit hoeslaken biedt de juiste bescherming voor jouw split-topper. Daarnaast is dit hoeslaken heerlijk comfortabel, waardoor je iedere nacht lekker in slaap valt!

Bespaar 50%
14,99

63 beoordelingen
Werkdagenvr23:59besteld,morgeninhuis
Goed slapen begint met een betrouwbare basis! Een geschikt hoeslaken is essentieel voor jouw nachtrust. Dit sprankelend badstofstretch hoeslakens in zware niveau 180 grams draagt daar beschermd aan bij.

799,99

0 beoordelingen
20-30
De voordelen van dit pocketverenmatras zijn ventilatie, vitaliteit en dat het het traagschuim zich perfect vormt rond jouw lijf. Het matras komt in twee uitvoeringen: medium en zacht. Deze keuze is helemaal aan jou!

En als je niet in slaap kunt komen?

Slapen op commando, dat valt niet mee. Sterker nog, behalve als er een hypnotiseur bezig is, is het onmogelijk. Gelukkig is het ook helemaal niet de bedoeling van de powernap dat je gaat slapen op commando. Ook als je niet echt in slaap valt herstellen je lichaam en je geest zich, als je de goede mindset hebt. Je gaat gewoon liggen met het idee: zo, nu even helemaal niets. De hoeveelheid werk die je nog moet doen wordt niet minder van een powernap en ook je deadlines verschuiven niet. Het voordeel van de powernap is: ze zijn er gewoon even niet, net als de stress die ze met zich meebrengen. Zo geef je je lichaam en geest de boost die ervoor zorgt de beiden er weer met volle kracht tegenaan kunnen gaan.

Neem de tijd voor een powernap

Concluderend kunnen we zeggen dat een powernap echt helpt om beter te presteren, als je kiest voor de juiste duur. En als je ervoor zorgt dat je een goede plek hebt om dat dutje doen: ongestoord en comfortabel.

Alles voor een goede powernap!

Hoogste kwaliteit beddengoed