Zo stimuleer je de beste slaaphouding

Slaap. Iedereen heeft het nodig om goed te kunnen functioneren. Maar wat nou een goede nachtrust maakt, is echter per persoon verschillend. Of je nu een ochtend of avondmens bent… Of genoeg hebt aan slechts vijf uurtjes rust per nacht of het liefst elke avond in een lange winterslaap gaat, goede nachtrust is belangrijk voor iedereen. Ook de benodigde middelen voor een goede nachtrust verschillen per ‘slaper’. Zo houdt de een van een hard bed, en heeft de ander juist liever een zacht bed om in te duiken.

Desondanks is er één variabel die cruciaal is voor een goede nachtrust én voor iedereen geldt. Alles valt of staat met een goede slaaphouding. Maar wat is de beste slaaphouding? En hoe stimuleer je deze houding tijdens het nachtelijks woelen en draaien? Dit is het geheim:

Een goed matras

Een goed matras is niet alleen belangrijk voor onze productiviteit en gemoedstoestand, maar zeker ook voor de fysieke gezondheid. Tijdens de slaap krijg je namelijk niet alleen mentaal de rust (die iedereen na een lange dag goed kan gebruiken), maar ook je lichaam kan eindelijk letterlijk en figuurlijk ontspannen. Een goed matras geeft je lichaam voldoende ondersteuning om je spieren te ontlasten. Dat is, zoals je wellicht begrijpt, heel bepalend voor je ligcomfort. Een kwalitatief slecht matras kan door doorligplekken, je ruggenwervel niet genoeg ondersteuning bieden, waardoor je spieren overbelast raken en je last krijgt van rugklachten. Een goede slaaphouding begint dan ook bij een goed matras. Een ‘goed’ matras is echter heel persoonlijk en afhankelijk van je slaaphouding en -gedrag.

Hoofdkussens

Ook een goed kussen heeft een grote impact op een goede (en gezonde) nachtrust. Want ondanks dat men vaak wel duidelijk voor ogen heeft of ze een harder of zachter type matras willen, lijken we minder kieskeurig te zijn bij het kiezen van een hoofdkussen. Dit terwijl het hoofdkussen juist een cruciale rol speelt in het ondersteunen van het hoofd, de nek en de schouders en daarmee een groot effect heeft op hoe je s’ochtends opstaat. Niemand staat per slot van rekening op met een stijve nek. Het is daarom belangrijk rekening te houden met welk ‘type’ slaper jij bent, om het juiste kussen te vinden. Je begint je zoektocht daarom bij je slaap positie. Zo zijn er de:

Bespaar 17%
99,99

61 beoordelingen
Werkdagenvr23:59besteld,morgeninhuis
4-pack: ontvang niet n, maar vier hoofdkussens!

Bespaar 67%
9,99

52 beoordelingen
Werkdagenvr23:59besteld,morgeninhuis
Dit heerlijke kussen is uitstekend juist voor zij-, buik- en rugslapers!

Bespaar 33%
59,99

50 beoordelingen
Werkdagenvr23:59besteld,morgeninhuis
Geniet van een rechtmatigde nachtrust met dit luxueus dubbel gevoerde hoofdkussen.

Bespaar 67%
9,99

45 beoordelingen
Werkdagenvr23:59besteld,morgeninhuis
Dit heerlijke kussen is volmaakt bekwaam voor zij-, buik- en rugslapers! Kies tussen 1 of twee kussens

Hey slaaperd!

Naast de middelen voor een goede nachtrust, is er nóg een factor die alleen jij in de hand hebt: je slaaphouding. Er zijn verschillende type slapers. Zo kent iedereen bijvoorbeeld de bovengenoemde van rug-, buik en zijslapers. Maar wist je dat je slaaphouding eigenlijk veel persoonlijker is dan dat? Uit onderzoek van professor Chris Idzikowsk in 2003, blijkt namelijk dat er een connectie is tussen je slaaphouding en je persoonlijkheid. Zo identificeerde hij de volgende 6 meest voorkomende slaaphoudingen:

  • De foetus: je slaapt op je zij met je benen opgetrokken. Deze mensen worden volgens het onderzoek gekenmerkt als stoer, maar met een zacht karakter. (Ruim 40% van de mensen slaapt in deze houding!)
  • Het blok: je slaapt op je zij met je handen en benen gestrekt. Volgens het onderzoek ben je sociaal en goed van vertrouwen
  • De verlanger: ben je een zijslaper met gestrekte handen vooruit? Dan heb je waarschijnlijk een open persoonlijkheid, maar kun je je ook wel eens wat cynisch gedragen.
  • De soldaat: als je ‘netjes’ op je rug slaapt met je handen langs je lichaam, dan heb je waarschijnlijk een rustig karakter. Soldaat-slapers stellen vaak hoge doelen voor zichzelf en hun omgeving.
  • De vrije val: slaap je op je buik en knuffel je je hoofdkussen met je hoofd naar een kant? Dan ben jij waarschijnlijk die ‘gezellige’, onbezonnen slaper, die niet zo goed tegen kritiek kan.
  • De zeester: deze vriendelijke rugslapers, slapen met hun handen naast het kussen en worden gekenmerkt als goede vrienden door hun goede luistervaardigheden.

Gezonde nachtrust

Een gezonde nachtrust is dus deels afhankelijk van de middelen, maar begint bij jezelf. Heb beste advies wat we je kunnen geven op het gebied van je slaaphouding is om te slapen op je rug. Dit is het minst belastend voor je lichaam en ondersteund je wervelkolom het meest om in een rechte lijn te liggen.

Comfortabel en gezond slapen vraagt dus een beetje extra aandacht. Maar met deze tips wordt s’ochtends vroeg opstaan (zelfs voor de avondmensen onder ons) een fluitje van een cent! Voor dat je het weet versla je je wekker en spring je iedere morgen vol frisse moed je bed uit. Het enige waar jij dan nog op moet letten is met welk been je uit bed stapt!

Alles voor een goede nachtrust!

Hoogste kwaliteit beddengoed