Wat te doen tegen snurken? Bekijk onze tips!

Wat helpt tegen snurken? Als je een snurkende bedpartner hebt of je partner juist gek wordt van jouw gesnurk, vraag je je dit ongetwijfeld af. Snurken komt veel voor: zo’n 10% van alle vrouwen en 20% van alle mannen snurkt. Hoewel je ook als je jong bent kunt snurken, verergert het snurken meestal naar mate je ouder wordt.

Gelukkig zijn er verschillende manieren om om te gaan met een snurkende partner of zelf snurken te voorkomen. Daarom geven wij je graag vijf tips om snurken te verminderen: een gezondere leefstijl, slapen op je zij, je mond- en keelspieren trainen, speciale hulpmiddelen gebruiken, en een goed kussen of zelfs een anti-snurk kussen aanschaffen. Lees snel verder voor meer informatie!

Oorzaak en gevolgen van snurken

Snurken wordt veroorzaakt door vernauwde of belemmerde luchtwegen. Dit kan dan weer komen door een verkeerde slaaphouding, een verstopte neus, overgewicht, oververmoeidheid, verslapte spieren in het zachte gehemelte, of simpelweg de vorm van je neus. Snurken is helaas niet alleen vervelend voor je eventuele bedpartner, maar kan ook je eigen nachtrust verstoren. Snurken is bovendien een symptoom van slaapapneu.

Bij deze slaapstoornis klapt je keelholte dicht terwijl je slaapt, waardoor je ademhaling een paar seconden stilvalt en het zuurstofgehalte in je bloed omlaag gaat. De gevolgen zijn oververmoeidheid en prikkelbaarheid door een slechte nachtrust, en een hoge bloeddruk met een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Wordt je ‘s nachts vaak benauwd wakker of merk je dat je overdag erg moe bent, terwijl je wel op tijd naar bed gaat? Neem dan even contact op met je huisarts.

Snurken voorkomen en verminderen

Weten wat te doen tegen snurken is de eerste stap op weg naar een goede nachtrust voor jou en je partner. Deze vijf tips kunnen je helpen snurken te verminderen of zelfs voorkomen:

  1. Verbeter je leefstijl

Je gewicht, spierkracht, eetgewoontes, drinkgewoontes en of je rookt – dit kan allemaal invloed hebben op hoe vaak en hoe erg je snurkt. Als je overgewicht hebt, zijn je gezicht en nek meestal wat zwaarder en zijn de wanden van je keelholte wat dikker. Ademhalen is hierdoor vooral ‘s nachts moeilijker. Meer bewegen helpt je dan niet alleen af te vallen, maar versterkt ook je spieren, inclusief je keelspieren. Vermijd daarnaast zware maaltijden, zuivel en alcohol vanaf ongeveer twee uur voordat je naar bed gaat. Dit helpt bovendien ook nachtzweten voorkomen! Gebruik ook liever geen slaappillen. Deze kunnen je tong en keelspieren namelijk te veel ontspannen. Tenslotte: roken is uit ten boze als je snurken wil voorkomen. Dit irriteert namelijk je keel, waardoor deze opzwelt, en zorgt ervoor dat je neus sneller verstopt raakt.

  1. Slaap op je zij

Op je zij slapen is ook iets wat helpt tegen snurken. Als je op je rug ligt, zakken je tong en de zachte delen van je gehemelte naar achteren. Je luchtwegen zijn hierdoor een stuk nauwer. Op je zij kun je vaak makkelijker ademhalen. Vind je dit geen prettige slaaphouding en krijg je bijvoorbeeld last van je nek of je schouder? Een zachter matras, waar je schouder in kan zakken, kan uitkomst bieden. Koop ook een kussen voor zijslapers – dit is wat dikker dan een kussen voor rugslapers en biedt betere ondersteuning voor je nek. Op je buik slapen kan ook snurken voorkomen, maar deze slaaphouding is niet zo goed voor je nek en voor je organen.

  1. Je mond- en keelspieren trainen

Sterkere keelspieren helpen ook om snurken te verminderen. Heb je altijd al een blaasinstrument willen leren bespelen? Dat is een uitstekende manier om je mondspieren te trainen, maar ook ademhalingsoefeningen en keeloefeningen kunnen je keelweefsel versterken. Spreek bijvoorbeeld dagelijks alle klinkers een voor een luid uit. Vraag eventueel een logopedist om advies.

  1. Neussprays en andere hulpmiddelen

Omgaan met een snurkende partner is soms zo simpel als een neusspray aanreiken! Een verstopte neus door een verkoudheid of allergie wordt hiermee snel en gemakkelijk verlicht, met minder snurken als resultaat. Ook hulpmiddelen als neuspleisters en keelsprays kunnen helpen. Voor slaapapneu zijn speciale mondbeugels en neusmaskers verkrijgbaar. Je huisarts kan je hierbij op weg helpen.

  1. Gebruik een anti-snurk kussen

Een anti-snurk kussen biedt optimale ondersteuning aan je nek- en schouderspieren, waardoor je deze goed kunt ontspannen en je makkelijker kunt ademhalen. Over het algemeen zijn dit hogere kussens voor zijslapers, die de holte tussen je nek en schouder goed vullen. Orthopedische, ergonomische of vormvaste hoofdkussens van goede kwaliteit kunnen je slaapcomfort flink verbeteren en helpen je de juiste slaaphouding aan te nemen. Fijn voor jou en je partner!

Bespaar 50%
29,99

23 beoordelingen
Werkdagenvr23:59besteld,morgeninhuis
2-pack: ontvang niet n, maar 2 bamboo hoofdkussens!

Bespaar 25%
29,99

18 beoordelingen
Werkdagenvr23:59besteld,morgeninhuis
Een lekker traagschuim kussen voor een optimale nachtrust!

Bespaar 81%
99,99

53 beoordelingen
Werkdagenvr23:59besteld,morgeninhuis
Dit is een super zacht en comfortabel kussen dat zorgt voor optimale warmte- en vochtregulatie. Dit kussen heeft de keurige constructie voor de contouren van je nek en hoofd, voorkomt pijn en zorgt voor een bevredigende bloedcirculatie.

Bespaar 57%
14,99

0 beoordelingen
Werkdagenvr23:59besteld,morgeninhuis
Een excentriek zacht kussen voor kinderen van 6 tot 10 jaar.

Met deze tips weet je beter wat te doen tegen snurken, waardoor jij en je partner heerlijk door kunnen slapen en goed uitgerust weer wakker worden. Wil je een kussen dat je nek en schouders goed ondersteunt en een zachter matras aanschaffen om beter op je zij te kunnen slapen? In ons assortiment vind je verschillende mogelijkheden voor elk budget, dus neem snel een kijkje en plaats bestelling!

Alles voor een goede nachtrust!

Hoogste kwaliteit beddengoed